Datapunt 2
Datapunt 2: Project wat ging over het organiseren van een sportieve activiteit.

Inleiding
In ons streven naar een gezonde, actieve leeromgeving hebben wij het speciale programma "Energieboost voor Slimme Hoofdjes" ontwikkeld. Gebaseerd op recent onderzoek (van Brussel, 2021), weten wij dat korte en leuke energizers een positieve invloed hebben op de cognitieve prestaties en concentratie van kinderen. Door deze korte pauzemomenten toe te voegen, beogen we niet alleen de leerervaring te verbeteren, maar ook gezonde gewoonten te bevorderen.
Het doel van ons programma is om leerlingen energizers van ongeveer 10 á 15 minuten aan te bieden, die hen fris en fruitig maken voor de volgende les. We willen het bewustzijn vergroten over het belang van bewegen voor de algehele gezondheid en het welzijn van kinderen.
Resultaten
- Presentatie van projectvoorstel
In het dynamische proces van het projectvoorstel trokken Mats, Levi, Oebele, Frank en ik de aandacht met een opmerkelijk krantenartikel over energizers. Tijdens de Challenge-les deelde ik dit artikel, waarbij de vonk van inspiratie oversloeg naar mijn teamgenoten. Al snel ontstond het idee om OBS 't Eenspan te verrassen met energizers. Aanvankelijk omvatte ons plan ook voedingsaspecten, zoals het uitdelen van eenvoudige, gezonde recepten aan de kinderen en ouders. Ons doel was om te laten zien hoe gemakkelijk het kan zijn om een lekkere en gezonde snack te bereiden. Parallel hieraan wilden we de energizers introduceren door de kinderen naar buiten te brengen en korte, verkwikkende spellen van 10 à 15 minuten te spelen, zoals beschreven in het krantenartikel van De Telegraaf.
Constructieve feedback fungeerde als een waardevol kompas voor onze koers. Op basis van suggesties besloten we de receptenuitdeling te schrappen vanwege de complexiteit. Bovendien adviseerde Cees Trip ons om een blijvend aandenken achter te laten op school, waardoor mijn creatieve brein begon te borrelen. Met een enthousiaste 'GO' na ons projectvoorstel groeide mijn zelfvertrouwen, aangezien het mijn voorgestelde idee was!
Feedback bracht ook aan het licht dat het toevoegen van voeding het project te complex zou maken, aangezien we meerdere groepen wilden inspireren met zowel energizers als voeding. Na deze inzichten hebben we besloten de focus volledig te leggen op de energizers, waardoor ons project krachtiger en doelgerichter werd.
Draaiboek
In eerste instantie was het de bedoeling dat Levi het draaiboek zou voorbereiden. Echter, als gevolg van omstandigheden heeft Levi besloten te stoppen met de opleiding, wat resulteerde in een vierkoppige groep. Frank heeft adequaat gereageerd op deze verandering en heeft zorgvuldig de verantwoordelijkheid voor het draaiboek op zich genomen.
- Uitvoering
Op 17 november 2023 werd ons project met vlotte precisie uitgevoerd. Ons team begeleidde groep 4 tot en met 8, wat neerkwam op ongeveer 25 kinderen per klas, met een indrukwekkend totaal van ongeveer 100 leerlingen. Voorafgaand aan deze dag hadden we als projectteam heldere taken afgesproken en een 'to do' lijst gemaakt, die door iedereen nauwgezet werden nagekomen.

De dag begon voor mij vroeg, waarbij ik al om 8.00 uur aanwezig was op OBS 't Eenspan in Emmen. Een warm welkom en een kennismaking met de vader van Mats Root, die ons de mogelijkheid bood om op deze school ons project uit te voeren. In de ochtendvergadering met alle docenten hebben we ons als team voorgesteld en verteld wat we die dag zouden brengen. Deze introductie was al eerder gedeeld met de docenten door de directeur, Peter Zantingh.
Vervolgens ging ons projectteam aan de slag met de voorbereiding van het Boter, Kaas en Eieren spel. Het gehuurde materiaal van het Willem Alexander Sportcentrum werd zorgvuldig in de gymzaal geplaatst volgens onze initiële verwachtingen. Echter, al snel ontdekten we dat een herindeling nodig was. We voegden banken toe tussen de estafettes om een duidelijke scheiding tussen de teams te creëren en het spel helder weer te geven. Deze aanpassingen zorgden voor een gestroomlijnde uitvoering van het spel en droegen bij aan de positieve ervaring van de leerlingen.
Dierentikkertje met Oebele: Ervaren leiderschap en ruimte voor groei
De volgende activiteit was 'dierentikkertje', gepresenteerd door Oebele, die al aanzienlijke ervaring heeft in het lesgeven. Over het algemeen verliep zijn les volgens mijn waarneming erg goed. Desondanks viel me op dat hij zijn stemgebruik wellicht kan verbeteren, omdat hij af en toe niet goed verstaanbaar was en moeite had met het helder overbrengen van zijn woorden. Als groep hebben we dit als waardevolle feedback met hem gedeeld.
Oebele toonde echter duidelijk leiderschap en wist goed wat hij wilde bereiken. Dit kwam tot uiting in zijn gedegen voorbereiding en zijn vaardigheid om kinderen te benaderen met oog voor veiligheid en samenwerking. Het is opmerkelijk dat hij al zulke sterke punten heeft, en met gerichte aandacht voor zijn stemgebruik kan hij zijn algehele lesgevende capaciteiten verder aanscherpen. Zijn vastberadenheid en focus zijn onmiskenbaar sterke punten die hebben bijgedragen aan het succes van zijn activiteit.
Pionnenroof Avontuur: Leren, aanpassen en trots op doorzettingsvermogen
Na mijn voorbereiding was het mijn beurt om 'pionnenroof' te introduceren. Hoewel ik eerder ervaring had met het lesgeven aan kinderen van deze leeftijd, was dit de eerste keer dat ik voor zo'n grote groep stond, ongeveer 25 kinderen in een hele klas. En zoals dat gaat, ging niet alles meteen perfect.
Direct na mijn uitleg besefte ik dat ik geen rekening had gehouden met het feit dat kinderen in groep 3 of 4 nog niet volledig begrijpen hoe pionnenroof werkt. De kinderen vlogen, zonder te aarzelen, over het hele schoolplein, gooiden met pionnen en roofden ze allemaal weg. Loopt het, lukt het? Nee. Leeft het? Nou, min of meer.
Gelukkig stond Frank direct klaar om te helpen en stelde voor om '2 aan 2' te introduceren. Het werd dus een spel van 2 tegen 2 pionnenroof, wat al veel beter werkte en mijn paniek begon te verminderen. Hoewel ik ontdekte dat het omgaan met kinderen en het lesgeven aan deze leeftijdsgroep mij meer energie kostte dan ik had verwacht, ben ik trots op hoe ik met de situatie ben omgegaan.
Ondanks mijn ongemak ging ik door, dacht ik in oplossingen en handelde ik naar mijn beste vermogen. Ik besefte ook dat deze leeftijdsgroep wellicht niet mijn toekomstige doelgroep is. Gelukkig had ik de ondersteuning van Frank, die mijn ongemak opmerkte en mij hielp bij het sturen van de kinderen en het vinden van oplossingen. Deze samenwerking was voor mij van onschatbare waarde en leerzaam. Voor de volgende keer weet ik zeker dat ik niet dezelfde fout zou maken!
De uiteindelijke uitvoering verliep anders dan gepland. Deze uitvoering heb ik later nog uitgewerkt:


Na het ontvangen van groepsfeedback betreur ik het dat ik de bovenstaande lesvoorbereiding niet in de praktijk heb gebracht. Uit voorzichtigheid had ik twee lesvoorbereidingen gemaakt, omdat ik moeite heb met kiezen in onzekere situaties, zonder precies te weten wat ik kon verwachten.
Hoewel het ene lesplan gemakkelijk in de klas kon worden toegepast, voelde het in mijn gedachten minder goed aan, terwijl de uitkomst van pionnenroof 'zwaarder' was dan verwacht in vergelijking met het Ninjaspel. Toch realiseer ik mij nu dat je de uitkomst nooit van tevoren weet, en beide lesvoorbereidingen net zo goed beide uitgevoerd hadden kunnen worden. Dit inzicht ontstond pas na mijn zelfontwikkelingstraining bij Humanication, die gericht was op het verkennen van persoonlijke groei en het omgaan met onzekerheden.
Tijdens de training leerde ik beter risico's te nemen in onzekere situaties en toch mijn best te doen, zelfs als de resultaten niet perfect zijn. Dit principe heb ik toegepast tijdens pionnenroof, maar ik had het ook willen toepassen tijdens het Ninjaspel. Terzijde heb ik veel geleerd over het bedenken van oplossingen tijdens lessen die niet soepel verlopen en over mijn benadering in interactie met kinderen. Het onderwijs blijkt een speeltuin van ontdekkingen te zijn!
Evaluatie van Projectdoelen en (Team)proces
De uitvoering van ons project overtrof mijn verwachtingen. Aanvankelijk ervoer ik enig ongemak binnen ons team van medestudenten. Het kostte ons allen wat tijd om te acclimatiseren en te begrijpen welke waarde we aan elkaar toevoegden. Gelukkig slaagden we erin duidelijk te communiceren over de deadlines, hoewel dit pas na mijn eerder vastgestelde deadlines voor de rest van het team gebeurde.
Een opvallend aspect was de energie die ik moest investeren om het team continu aan te moedigen. Ik bevond me als het ware aan het roer, vergelijkbaar met de uitdaging tijdens onze les over leiderschap. De overige teamleden leken meer de rol van toeschouwers op zich te nemen en identificeerden zichzelf eerder als volgers. Voor de toekomst zie ik het als een uitdaging om een rol aan te nemen waarin ik meer observeer en anderen de kans geef om het initiatief te nemen. Hoewel dit voor mij uitdagend is gezien mijn voorkeur voor controle, besef ik dat ik ook invloed kan uitoefenen door een coachende rol aan te nemen en gerichte vragen aan het team te stellen.
Wat me tevreden stemt, is dat ons team erin slaagde om de subdoelen te behalen die nodig waren voor een succesvol eindresultaat. Deze subdoelen omvatten:
Individuele Lesvoorbereidingen: Ieder teamlid bereidde zijn lesvoorbereiding voor, en we bundelden deze in een gezamenlijk document.
Materiaallijst en Communicatie met Frank: et opstellen van een gedetailleerde materiaallijst en effectieve communicatie met Frank, die verantwoordelijk was voor de materialen.
Draaiboek met Tijdschema's: Ontwikkeling van een gedetailleerd draaiboek met alle tijden en uitvoeringen.
Herinneringsposter voor de School: Creatie van een visuele poster als herinnering voor de school, waarop we presenteerden wat we kwamen brengen.
Communicatie met de School: Ik nam de verantwoordelijkheid voor het contact met de school en het versturen van belangrijke informatie namens ons projectteam. We maakten als groep duidelijke afspraken over wanneer ik welke informatie moest communiceren.
Hoewel ik trots ben op onze prestaties, zie ik in de toekomst mogelijkheden om mijn leiderschapsstijl aan te passen en meer ruimte te geven aan andere teamleden. Het nemen van een coachende rol en het stellen van de juiste vragen kan een effectieve manier zijn om controle uit te oefenen zonder de dynamiek van het team te verstoren.
Einddoel en Doelgroepgerichte Aanpak
Als team hebben we ons ingezet voor een ambitieus einddoel: het introduceren van energizers in het basisonderwijs. Ons streven was om korte, leuke lessen van ongeveer 10 à 15 minuten voor te bereiden, waardoor de kinderen na de energizer weer fris en fruitig aan de theorie konden beginnen. Deze aanpak, ondersteund door onderzoek (van Brussel, 2021), toonde aan dat dergelijke energizers een positieve invloed hebben op het cognitieve gebied en de concentratie van mensen in het algemeen.
Onze keuze voor het basisonderwijs als doelgroep werd gemotiveerd door de overtuiging dat jong geleerd, oud gedaan is. We wilden de toekomst van deze jonge generatie stimuleren, hen helpen zich te ontwikkelen en een positief verschil te maken in hun verdere leven en in hun omgeving.
In plaats van simpelweg te presenteren wat we voor de kinderen hadden bedacht, hebben we actief hun mening gevraagd. Onze vraag aan de kinderen was eenvoudig maar essentieel: "Zouden jullie willen dat jullie juf dit vaker met jullie doet?" Het enthousiaste antwoord, een overtuigende 'Ja!', bevestigde niet alleen de effectiviteit van onze aanpak, maar liet ook zien dat de kinderen graag meer beweging willen gedurende de dag. Deze positieve respons suggereert dat er een behoefte is aan dergelijke activiteiten, zelfs buiten de reguliere pauzes en gymlessen om.
Dit inzicht versterkt onze overtuiging dat het integreren van energizers in het basisonderwijs niet alleen een ondersteunende rol kan spelen bij cognitieve prestaties, maar ook kan bijdragen aan het algemene welzijn van de kinderen. Het creëren van een gezonde en actieve leeromgeving blijkt dus niet alleen waardevol voor het heden, maar ook voor de toekomstige ontwikkeling van de leerlingen.
Feedback en reflectie op samenwerking
Feedback van mijn medestudenten:



Toelichting namens Alexandra:
Ik ben dankbaar voor de waardevolle feedback die we van de kinderen hebben ontvangen en begrijp volledig waar het vandaan komt. Een opmerkelijk punt was het verlangen naar meer concrete voorbeelden van onze kant. Ik realiseer me nu dat het werken met een jongere doelgroep een aanzienlijke uitdaging voor me is geweest. Het kost me moeite me in te leven in wat zij specifiek nodig hebben om onze ideeën met succes uit te voeren.
Deze ervaring heeft echter mijn begrip van het kinderbrein verdiept. Het werd duidelijk dat het verstrekken van meer voorbeelden en het visualiseren van de activiteiten van cruciaal belang is voor hun begrip. Hoewel ik erken dat het een moeilijke taak is, ben ik vastbesloten om mijn aanpak te verbeteren en de benodigde creativiteit te vinden voor het volgend semester tijdens het stage lopen op het basis onderwijs.
De situaties die minder soepel verliepen, dienden als waardevolle leermomenten. Dit heeft mij geholpen beter te begrijpen hoe ik de interactie met kinderen kan verbeteren en hun behoeften beter kan afstemmen op onze activiteiten. Ik beschouw deze uitdaging als een kans voor persoonlijke groei en ben vastbesloten om me verder te ontwikkelen in het begrijpen en ondersteunen van de behoeften van jongere leerlingen.
Conclusie
Concluderend kan ik met trots zeggen dat dit project voor mij een waardevolle leerervaring is geweest. Het bood me de kans om mijn creativiteit volledig in te zetten en bracht belangrijke persoonlijke groei met zich mee. Het nemen van leiderschap was een uitdaging waar ik nog aan moet wennen, maar ik besef nu dat er aanzienlijk potentieel in deze vaardigheid schuilt.
De toewijding van tijd en hard werk aan dit project heeft zijn vruchten afgeworpen, en ik heb bewezen aan mezelf dat inspanning en toewijding echt beloond worden. Ondanks de uitdagingen en leermomenten die ik heb ervaren, ben ik tevreden met de resultaten en de groei die ik heb doorgemaakt.
Voor de toekomst overweeg ik om met andere mensen samen te werken. Hoewel de huidige groepsdynamiek energie-intensief was, besef ik dat verschillende perspectieven verrijkend kunnen zijn. Soms heb ik behoefte aan iemand die me de weg wijst en me inzicht geeft in alternatieve benaderingen, vooral bij het uitwerken van lesvoorbereidingen of het evalueren van projecten. Ik zie dit als een kans om mijn samenwerkingsvaardigheden verder te ontwikkelen en meer te leren van verschillende teamleden.
Aan de andere kant besef ik me dat juist deze uitdagende groepsdynamiek een waardevol leerkader vormt voor mijn verdere ontwikkeling. Ik zie in dat deze specifieke samenstelling van mensen een unieke kans biedt om van elkaar te leren en elkaar te gebruiken als bronnen van groei. Hoewel het werken in een comfortabelere omgeving aantrekkelijk kan zijn, ben ik ervan overtuigd dat juist de minder comfortabele setting meer te bieden heeft voor mijn ontwikkeling in samenwerking.
Ik geloof stellig dat een omgeving waarin niet alles foutloos verloopt en opgevolgd wordt, meer leermogelijkheden biedt. Irritaties en uitdagingen horen nu eenmaal bij samenwerken, maar ik heb geleerd dat het uitspreken van deze gevoelens buitengewoon waardevol is. Juist door open te communiceren ontstaan er goede gesprekken, waardoor we elkaar beter leren kennen en een omgeving creëren waarin groei mogelijk is.
In deze context ben ik ervan overtuigd dat het uiten van irritaties niet alleen de dynamiek binnen het team verbetert, maar ook bijdraagt aan een constructieve en leerzame samenwerking. Het biedt een kans om elkaars sterke punten te ontdekken en gezamenlijk te groeien in een omgeving die, hoewel uitdagend, uiteindelijk zeer waardevol blijkt te zijn voor onze persoonlijke en collectieve ontwikkeling.