Bekwaam in vakmatige ontwikkeling (o.b.v. onderzoekend vermogen)

14-01-2024

De sportleraar doorloopt, onder begeleiding en binnen gegeven kaders, delen van de interventiecyclus en maakt daarbij gebruik van aangereikte theorieën om tot verbeteringen te komen. Dit proces voert hij op systematische en navolgbare wijze uit.

De student:

  • Kan relevante literatuur vinden passend bij de aangereikte vraag;
    Aan de hand van mijn factsheet en de bronnenlijst die daarbij hoort, kan ik deze gedraging aantonen. Hierin heb ik betrouwbare bronnen geraadpleegd en toegepast in eigen taal in mijn sheet. 
  • Kan literatuur verwerken tot een logisch en samenhangend verhaal;
    Dit kan ik aantonen door dat ik de geraadpleegde literatuur wat betrekking heeft op mijn factsheet kon toepassen en verwerken in dit datapunt
  • Kan op basis van een aangereikte vraag een interview leidraad opstellen;
    De interviews die mijn stage buddy, Niels Anker, en ik hebben afgenomen op onze snuffelstages zijn gebaseerd op een leidraad. Deze hebben wij de eerste keer samen uitgewerkt. Later hebben wij die individueel aangepast op basis van wie de interview afneemt en op basis van welke stage we toegewezen hebben. Elke stage plek verdient naar mijn mening zijn eigen vragen die gaan over het soort type onderwijs wat zij aanbieden. 
  • Kan een interview uitvoeren en op de juiste wijze verwerken;
    Dit kan ik aantonen doordat Niels en ik het interview hebben opgenomen met toestemming van de desbetreffende persoon die mee doet met het interview. Hierin heb ik het interview vervolgens samengevat in mijn eigen ontworpen Canva template
  • Heeft een onderzoekende houding;
    Tijdens het opstellen van de leidraad heb ik relevante websites geraadpleegd die mij geïnspireerd hebben het x aantal vragen op te stellen per stageplek. Ook tijdens mijn factsheet heb ik een onderzoekende houding aangehouden om tot de informatie te komen die ik verwerkt heb (Voorbereiding van het interview, z.d.).
  • Kan resultaten interpreteren en verweken om tot conclusies en aanbevelingen te komen; Datapunt 3.
  • Deelt zijn bevindingen met andere betrokkenen;
    Elk uitgewerkt datapunt is gedeeld met Niels Anker, en omgekeerd is hetzelfde proces gevolgd. Gezamenlijk hebben we een eindproduct gecreëerd dat is opgenomen in ons portfolio. Het merendeel van het uitschrijven van de interviews is door mij verzorgd. Niels heeft enkele samenvattingen gemaakt en deze naar mij doorgestuurd, waarna ik ze heb verwerkt in mijn template op Canva.

Terugblik

Tijdens deze leeruitkomst heb ik mijn vaardigheden op het gebied van literatuurverzameling aangescherpt. Ik ben gestart met het verzamelen van relevante literatuur, waarop ik mijn eigen tekst heb opgesteld. Vervolgens heb ik gebruikgemaakt van Canva om een template te creëren waarin ik mijn tekst heb verwerkt, waarna ik dit geperfectioneerd heb. Het aanpassen van mijn bronnenlijst maakte ook deel uit van het proces.

De grootste ontwikkeling tijdens dit datapunt is mijn begrip van het APA-formaat. Dit was voor mij een waardevolle kennismaking met het correct verwerken van literatuurverwijzingen en heeft me in staat gesteld deze kennis toe te passen bij de uitwerking van het interview. Het proces diende als een nuttige warming-up voor het verzamelen en verwerken van literatuur in eigen bewoordingen.

Wat betreft de interviews met Niels, hebben deze een positieve invloed op mij gehad. De interactie met docenten waarmee ik goed kan samenwerken, heeft geleid tot inspirerende gesprekken. Tot nu toe heb ik het voorrecht gehad om in prettige omgevingen te werken, waarin ik kon levelen met mijn gesprekspartners.

Echter, mijn mindere tevredenheid betreft de samenwerking met Niels. Hierin ervoer ik dat hij vaak dominant was en het moeilijk was om tot een compromis te komen. Desondanks ben ik trots op mijn vermogen om mijn grenzen duidelijk aan te geven, zelfs in situaties die ik als uitdagend ervaar. Het aangeven van mijn grenzen is voor mij doorgaans een lastige opgave, maar ik ben tevreden over hoe ik dit uiteindelijk heb aangepakt.

Vooruitblik

Om mij verder te ontwikkelen voor deze leeruitkomst en mij voor te bereiden op de volgende uitdaging wil ik graag door oefenen op het efficiënt verzamelen van literatuur. Graag wil ik leren hoe je snel relevante bronnen kan vinden en beoordelen op bruikbaarheid voor mijn toekomstige onderzoeken. Ook wil ik blijven experimenteren met creatieve tekstpresentaties op platforms zoals Canva. Ik merk dat dit het werken voor mij leuker maakt en dat ik graag mijn creatieve kant laat zien. Hierin is mijn werk ook visueel aantrekkelijk en is dit nuttig voor het delen van mijn toekomstige onderzoeksresultaten. 

Betreft mijn samenwerkingsvaardigheden heb ik nog veel te leren en wil ik werken aan verbetering met speciale aandacht voor het omgaan met dominante teamleden en het effectief onderhandelen om tot compromissen te komen. Ik wil in de toekomst ook oefenen met communicatietechnieken die een constructieve samenwerking bevordert. 

Mijn leerpunten voor de volgende challenge zullen gaan over mijn actieve rol in samenwerking. Ik wil vanaf het begin al duidelijk zijn over verwachtingen en rolverdeling om mogelijke dominante situaties vanaf het begin aan te pakken. Ook wil ik werken aan mijn proactieve grensbewaking wat gaat over situaties identificeren waarin ik mijn grenzen moet aangeven. Ik wil bereid zijn dit vroegtijdig te doen om een gezonde en respectvolle samenwerkingsomgeving te behouden. 

Ik neem deze aspecten in overweging zodat ik er gericht op kan werken en verdere groei stimuleer op het gebied van literatuurverzameling, samenwerking en persoonlijke ontwikkeling, waardoor ik beter voorbereid ben op toekomstige uitdagingen. 

© 2024 Alexandra Matulessy. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin