Bekwaam in professionele identiteit

11-01-2024

De sportleraar geeft op een praktische wijze sturing aan zijn eigen identiteit op basis van reflectie en draagt op deze wijze bij aan de ontwikkeling van zichzelf en van medestudenten. 

  • (H)erkent zijn kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen aan de hand van voorbeelden;
  • Benoemt wat zijn persoonlijkheid typeert; 
    Gezien de bovenstaande twee uitkomsten refereer ik graag naar mijn pitch. 


  • Kan zijn drive voor deze opleiding benoemen en kan dit aan de hand van voorbeelden toelichten;
    Mijn motivatie voor het volgen van deze opleiding komt voort uit een diepgeworteld gevoel van verantwoordelijkheid jegens mijn toekomstige doelgroep. Ik ben ervan overtuigd dat kleine veranderingen en aanpassingen op de lange termijn aanzienlijke meerwaarde kunnen hebben. Ik geloof stellig in mijn capaciteit om een positief verschil te maken in de levensstijl van mensen.

    De ALO biedt mij naar mijn overtuiging een brede en veelzijdige opleiding binnen de sport. Het is voor mij duidelijk dat ik een coachende rol wil aannemen in mijn toekomstige carrière, waarbij ik sport combineer met mijn passie voor begeleiding. Ik zie veel potentieel in deze rol en ben ervan overtuigd dat het de juiste weg is voor mijn persoonlijke en professionele groei.

  • Vraagt actief feedback en kan dit interpreteren;
    Ik heb verschillende peer-feedback formulieren laten invullen door medestudenten en heb ik hierin weer aanpassingen gemaakt om mijn verbeterpunten aan te passen. 



  • Geeft feedback binnen zijn professionele omgeving;
    Dit kan ik aantonen doordat ik Simon Zwaga actief geholpen heb om zijn datapunten te verbeteren door middel van peer-feedback
  • Is in staat om op een constructieve manier contact te maken met zijn omgeving;
    Tijdens de stages heb ik een positieve houding aangenomen in samenwerking met Niels Anker. Ondanks de uitdagingen die ik ondervond in de communicatie, heb ik niet opgegeven. Ik ben blijven communiceren en we hebben elkaar op een respectvolle manier feedback gegeven over situaties die we als lastig hebben ervaren. Daarnaast heb ik me regelmatig aangepast aan zijn manier van werken, wat uiteindelijk positieve resultaten opleverde, maar wat af en toe wel ten koste ging van mijzelf. Hierin heb ik veel uitgehaald en heeft deze samenwerking voor mij niet alleen geleid tot waardevolle leermomenten uit de situatie zelf, maar heeft ook mijn zelfinzicht vergroot. Het behalen van succes in deze samenwerking betekent veel voor mij en heeft mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling verrijkt.


  • Handelt als een professional;
    Tijdens de moeilijkheden met Niels heb ik ervoor gekozen om respectvol met de situatie om te gaan. Ik heb hem in zijn waarde gelaten en openlijk mijn uitdagingen met betrekking tot de samenwerking besproken. In mijn communicatie heb ik mijn gevoelens bij mezelf gehouden en heb ik hem gevraagd hoe we gezamenlijk tot verbetering konden komen. Ondanks mijn inzet had hij op dat moment geen duidelijk antwoord, wat we op dat moment hebben laten rusten. Uiteindelijk waren we het er samen over eens dat het beter was om beiden een andere stagebuddy te zoeken, wat resulteerde in een gezamenlijke beslissing voor een nieuwe start.

Reflecties en ambities

Terugblik

Deze leeruitkomst was voor mij een ontdekkingsreis waarin ik veel over mijzelf heb geleerd. Mijn duik in mijn persoonlijkheidstype (ENFJ-T) heeft geleid tot een dieper zelfinzicht, wat ik met enthousiasme deelde tijdens mijn pitch. Het onderzoek naar mijn persoonlijkheid bracht me niet alleen dichter bij mezelf, maar opende ook de deur naar mijn volledige potentieel.

Een hoogtepunt was mijn presentatie van de pitch. Ik ontdekte dat ik plezier beleef aan het toepassen van creativiteit, met name door het opnemen en bewerken van video's die mijn persoonlijkheid op een unieke manier naar voren brengen.

Waar ik minder tevreden over ben, is dat mijn eerste pitch te complex was en overladen met informatie. Soms ervaar ik dat een overvloed aan details mijn vermogen om duidelijk over te brengen wat ik wil, belemmert. Om die reden heb ik besloten mijn pitch opnieuw te maken, wat resulteerde in een presentatie waar ik nu bijzonder tevreden mee ben. Het proces van herziening heeft me geleerd dat helderheid en focus essentieel zijn, zelfs in een creatieve presentatie.

Vooruitblik

Om mij verder te ontwikkelen voor deze leeruitkomst en mij voor te bereiden op de volgende uitdaging, wil ik mij verder verdiepen van zelfinzicht door verder met het verkennen van mijn persoonlijkheidstype (ENFJ-T). Ik ben op zoek naar diepere inzichten om te begrijpen hoe mijn sterke punten en uitdagingen zowel op persoonlijk als professioneel niveau van invloed kunnen zijn.

Ook wil ik graag werken aan effectievere communicatie en leren om complexe informatie op een gestructureerde en begrijpelijke manier te presenteren. Hiermee wil ik oefenen met het bepalen van de essentie van mijn boodschap en de overladenheid van details vermijden. 

De leerpunten die ik wil meenemen voor de volgende challenge is mijn focus op essentie. De les die ik wil meenemen is dat minder soms meer is. Daarmee wil ik mij concentreren op de boodschap die ik wil overbrengen en ervoor zorgen dat mijn presentatie helder en gemakkelijk te volgen is. 

Daarnaast wil ik voor de volgende keer een proactieve benadering voor herziening meenemen. Wanneer ik merk dat iets niet werkt of te complex wordt wil ik niet meer aarzelen om het opnieuw te bekijken en aan te passen voordat het te ver gaat. 

Door deze aspecten in overweging te nemen, kan ik mijn vaardigheden op het gebied van zelfinzicht, communicatie en creatieve zelfexpressie verder ontwikkelen, wat mij zal helpen bij toekomstige uitdagingen en presentaties.

© 2024 Alexandra Matulessy. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin