Vakdidactische bekwaamheid
Dit is leeruitkomst 3. De sportleraar ontwerpt, realiseert onder begeleiding beweegprogramma's passend bij gegeven kaders.

Gedragingen:
De student:
- Ontwerpt een lesdeel passend bij de stagecontext;
- Ontwerpt activiteiten voor een sportief evenement passend bij de doelstelling;
- Realiseert een geslaagd sportief evenement;
- Draagt zorg voor een fysiek veilige leeromgeving;
Dit kan ik aantonen door het georganiseerde spel van Mats waarbij wij als project groep rekening moesten houden met de veiligheid en de organisatie tijdens dat er gespeeld werd van het Boter Kaas en Eieren spel. Wij hebben banken tussen de teams neergezet zodat het spel beter zou lopen.
- Kan instructie geven aan een groep leerlingen;
- Heeft beelden bij groeperings- en organisatievormen;
- Geeft een passend voorbeeld;
- Geeft klassieke en of individuele aanwijzingen;
- Evalueert en stelt met hulp waar nodig zijn handelen bij;
Tijdens het spelen van mijn energizer is de essentie van het spel bij de kinderen niet goed duidelijk geworden waardoor het spel niet lukte. Hierdoor heb ik met behulp van Frank het spel wel haalbaar kunnen maken voor de kinderen door een andere soort organisatie toe te passen. Hiervoor heb ik twee lesvoorbereidingen gemaakt. Één die ik voor het geven van de energizer voorbereid heb en één die ik na het geven van de energizer gemaakt heb persoonlijk te evalueren. Deze staan ook in datapunt 2.
- Evalueert of het gestelde doel behaald is en stelt met hulp waar nodig bij en/of doet aanbevelingen;
Na het geven van de eerste energizer (pionnenroof) voor groep 3/4, was ik geschrokken en voelde ik mij van het veld geslagen. Bij iedereen ging de organisatie namelijk goed en ik had het idee dat er iets mis was met mijn inlevingsvermogen. Wel stond ik open voor feedback, want ik zou nog een klas begeleiden bij deze energizer en wilde hierin niet weer dezelfde fout maken. Door middel van feedback van Mats, Frank en Oebele heb ik het spel definitief aangepast en ging het de volgende keer vele malen beter. Ook mijn uitleg ging aanzienlijk beter en ik voelde mij direct al een stuk comfortabeler door de aanpassing die ik gemaakt had.


- Is in uitstraling en handelen representatief voor het beroep;
Ondanks de escalatie tijdens de initiële poging van het uitvoeren van de pionnenroof, heb ik volhard en besloten te leren van de gemaakte fouten. Ik streefde ernaar zelfverzekerd over te komen, of op zijn minst die indruk te wekken, omdat opgeven op dat moment geen optie leek. Op deze manier handelde ik representatief en wist ik dit ook uit te stralen.

- Stemt zijn aandacht en hulp af op de behoeften van de leerlingen;
Naar aanleiding van mijn initiële poging verliep het spel niet zoals gewenst en werden de behoeften van de leerlingen, namelijk fris en fruitig terugkomen in de les met een gevoel van voldoening, niet vervuld. In reactie hierop heb ik proactief gehandeld en aanpassingen doorgevoerd om dezelfde les haalbaar te maken, zowel voor mij als voor de leerlingen. Het was mijn doel dat iedereen de energizer kon afsluiten met een succeservaring.
Terugblik
Tijdens deze leeruitkomst ben ik bijzonder tevreden over de terugkoppeling van datapunt 2, waarin ik bewijslasten effectief heb gekoppeld. Het geeft me een positief gevoel dat ik adequaat met bepaalde uitdagingen ben omgegaan en deze succesvol heb opgelost. Opgeven is voor mij nooit een optie; ik ben altijd bereid te leren van mijn fouten om het de volgende keer beter te doen, en dit is gelukt!
Wat betreft mijn minder tevreden gevoel: ik heb spijt van mijn beslissing om het ninjaspel in de klas niet door te zetten. Deze keuze werd beïnvloed door onzekerheid, hoewel de uiteindelijke uitkomst onvoorspelbaar was. Na afloop verliep de pionnenroof minder soepel dan gehoopt. Deze ervaring heeft mij doen inzien dat ik de volgende keer juist de dingen moet proberen die ik enger vind om toe te passen. Het is een waardevolle les om uit mijn comfortzone te stappen.