Bekwaam in samenwerken met collega's en omgeving
De sportleraar werkt onder begeleiding samen met collega's aan een
veilig leerklimaat. Hij is proactief naar zijn opdrachtgever. Dit doet hij door
in te spelen op de teambehoefte, waarbij hij rekening houdt met de kwaliteiten
binnen het team.

De student:
- kan zijn eigen kwaliteiten
en valkuilen met betrekking tot de samenwerking in een team benoemen;
In mijn pitch deelde ik een glimp van mijn persoonlijkheid aan de hand van de uitkomst ENFJ-T. Deze persoonlijkheidsanalyse sluit naadloos aan op mijn expressie van eigen kwaliteiten en mijn rol in samenwerking binnen een team.
Tijdens het boeiende avontuur van datapunt 2 kwam deze persoonlijkheidsuitkomst echt tot leven. Het was als een ontdekkingsreis waarin mijn eigenschappen als ENFJ-T in de schijnwerpers stonden. Mijn reflecties over deze ervaring nemen je mee op mijn ontwikkelingsreis, waar ik met een glimlach terugkijk op de groei die ik heb doorgemaakt.
Dus, laat me je meenemen in dit kleurrijke verhaal van zelfontdekking en samenwerking, waarin mijn persoonlijkheid de sterspeler is.·
- is zich bewust van zijn rol in een team en vraagt
hulp als dat nodig is;
Tijdens het uitvoeren van datapunt 2 kwam ik voor een uitdaging in mijn projectgroep. Het vertrouwen begon te wankelen, en ik besloot vroegtijdig in te grijpen door Cees Trip, mijn studieloopbaan begeleider, in te schakelen. In het begin merkte ik dat ik geneigd was snel wantrouwend te zijn en op te geven. Maar wat ben ik trots dat ik hier niet aan toegegeven heb en de samenwerking voortgezet heb.
De samenwerking met Mats Root, Oebele Bosma, en Frank Boer heeft me enorm veel geleerd. Hoewel Levi Nieuwenhuis de opleiding heeft verlaten, heb ik ook veel aan zijn bijdrage gehad. Na een periode van loslaten, stonden we later samen aan het roer, zoals we dat hebben laten zien tijdens onze Studiecoaching les met Cees Trip.
Deze ervaring heeft me niet alleen geleerd om door te zetten in uitdagende situaties, maar ook om het potentieel in samenwerking te zien, zelfs als het moeilijk wordt. Het is een waardevolle les geweest in veerkracht en het ontdekken van leiderschap, zelfs te midden van onzekerheid.
- kan een leerdoel voor zichzelf op het gebied van samenwerking
formuleren;
Tijdens de uitvoering van het project heb ik een kritische terugblik geworpen op wat ik de volgende keer anders zou kunnen doen. Ik ben me sterk bewust van de rol die ik heb aangenomen tijdens de samenwerking. Ik voelde een diepe verantwoordelijkheid voor het leveren van goede prestaties en het ontwikkelen van een sterk concept. Deze verantwoordelijkheid vertaalde zich naar het tijdig voltooien van onze taken, waardoor wij met succes een serieus project konden introduceren in het basisonderwijs. Met trots kan ik zeggen dat we hierin zijn geslaagd.
- zoekt de samenwerking met collega's binnen de school
om zijn doel te bereiken;
Gedurende het project heb ik actief gezocht naar feedback van mijn collega's om de kwaliteit van mijn werk te verbeteren. Dit principe heb ik toegepast in elk datapunt van mijn portfolio. Ik heb ook Simon Zwaga geholpen bij het ontvangen van waardevolle feedback op een van zijn datapunten. Deze uitwisseling van feedback laat zien dat ik betrokken ben bij het streven naar verbetering binnen het team. Mijn inzet voor open communicatie en het actief bijdragen aan elkaars groei weerspiegelt mijn streven naar een positieve samenwerkingscultuur en continue verbetering. Het delen en ontvangen van feedback blijft voor mij een essentieel element om gezamenlijk te groeien en succes te behalen.

- heeft een positieve invloed op de samenwerking en
een open houding (ten aanzien van andere ideeën);
In de fase van het brainstormen over mogelijke projecten voor datapunt 2 kwamen diverse ideeën op tafel, zoals freerunning en pietengym. Hoewel deze concepten gangbaar zijn, voelde ik de drang om verder te gaan en iets unieks te creëren. Mijn zoektocht naar vernieuwende inspiratie leidde me naar een krantenartikel uit De Telegraaf dat de kracht van Energizers in het onderwijs benadrukte. Dit artikel sprak me bijzonder aan en prikkelde mijn nieuwsgierigheid.
Met enthousiasme heb ik dit idee geïntroduceerd in de groep, waarna we gezamenlijk besloten actie te ondernemen. Het concept van Energizers bood niet alleen een unieke benadering, maar beloofde ook een positieve impact op het basisonderwijs.
Uiteindelijk hebben we dit project uitgewerkt en geïmplementeerd op OBS 't Eenspan in Emmen. De keuze voor Energizers bleek een schot in de roos, waarbij we niet alleen een verfrissende activiteit aanboden maar ook een waardevolle bijdrage leverden aan de leerervaring van de leerlingen. Het project illustreert mijn streven naar vernieuwing en mijn vermogen om buiten de gebaande paden te denken in het belang van de educatieve ervaring.
- zorgt voor een goede communicatie en afstemming met
de opdrachtgever;
Ik was verantwoordelijk voor de communicatie met Peter Zantingh, de directeur van OBS 't Eenspan. Hierin heb ik duidelijk gecommuniceerd over wie wij zijn, wat we kwamen brengen en wat wij als groep nodig hadden van de school.
- levert een constructieve bijdrage aan het team- en
projectresultaat;
Voor mij was het nog onduidelijk wat precies een constructieve bijdrage inhoudt. Naarmate het semester voortzette ben ik gaan ondernemen en ben ik erachter gekomen dat ik inderdaad iemand ben die op een positieve en opbouwende manier deelneemt aan een activiteit, discussie, samenwerking of ander proces. Het impliceert dat de bijdrage gericht is op het verbeteren, bevorderen of oplossen van zaken, in plaats van het bekritiseren, afbreken of problemen veroorzaken. Vooral het stukje bekritiseren en een commentator rol aannemen binnen de groep heeft mij ook niet op mijn eindbestemming gebracht, maar de probleem-oplossing actie. En ik heb dit direct omgezet in actie. Actie in het mailen naar Cees Trip wanneer ik het niet meer zag zitten en het uiteindelijk zelf oplossen door eerlijk te zijn naar de groep toe, verwachtingen uitspreken en vooral de vraag stellen wat de anderen nodig hebben van zowel mij als van elkaar om daarin actie te ondernemen en de rollen te verdelen binnen de groep. Want je doet het met zijn allen.
Door deze manier van denken en feedback geven heb ik een positieve waarde toevoegt, door bij te dragen aan de vooruitgang van het doel of de taak, hierdoor stond de groep open voor samenwerking en het zoeken naar oplossingen.
Al met al kan ik dus zeggen dat ik nu weet wat het betekent om een constructieve houding aan te nemen om bij te dragen aan een positieve en productieve sfeer.
Terugblik
Aanvankelijk was voor mij de term 'constructieve bijdrage' niet helder. Naarmate het semester vorderde, ontplooide ik actie en ontdekte ik dat ik iemand ben die op een positieve en opbouwende wijze deelneemt aan activiteiten, discussies en samenwerkingen. Het inzicht dat een constructieve bijdrage gericht is op het verbeteren en bevorderen, in plaats van bekritiseren, heeft mijn aanpak getransformeerd.
Een keerpunt was mijn beslissing om actie te ondernemen toen ik het niet meer zag zitten tijdens datapunt 2. In plaats van slechts een commentator rol aan te nemen, stuurde ik een mail naar Cees Trip en nam ik zelf het initiatief om eerlijk te zijn naar de groep toe. Ik heb verwachtingen uitgesproken en de vraag gesteld wat iedereen nodig heeft om succesvol samen te werken. Deze benadering, gericht op probleemoplossing, bracht een positieve dynamiek teweeg in de groep.
Vooruitblik
Dit leerproces heeft mijn begrip van een constructieve houding verfijnd, waarbij ik bewust bijdraag aan een positieve en productieve sfeer. In toekomstige samenwerkingen zal ik mijn proactieve benadering behouden, waarbij ik niet alleen problemen signaleer, maar direct actie onderneem om oplossingen te vinden.
Mijn vermogen om verwachtingen uit te spreken en open te communiceren wil ik verder ontwikkelen. Ik besef nu dat dit niet alleen bijdraagt aan mijn persoonlijke groei, maar ook aan het succes van het team. Door te blijven streven naar oplossingen en actief bij te dragen aan het groepsproces, hoop ik een waardevolle schakel te zijn in toekomstige samenwerkingsverbanden.