Overige interviews
Op deze pagina bevinden zich mijn overige uitgewerkte interviews van het basisonderwijs, speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs.
Basis onderwijs
- Leidraad van het interview;
Hoofdvraag: Hoe Bevorder je de veiligheid en respectvol gedrag tijdens lichamelijke opvoedingslessen?
Subvragen: Hoe bespreek je het belang van fair play en sportiviteit met de leerlingen?
Op welke manier zorg je voor een inclusieve en respectvolle sfeer in de sportlessen?
Hoe ga je om met blessures en noodsituaties tijdens de lichamelijke opvoedingslessen?
Hoofdvraag: Hoe bouw je positieve relaties op met je leerlingen?
Subvragen: Zijn er specifieke strategieën die je gebruikt om een vertrouwensband met de leerlingen op te bouwen?
Kun je voorbeelden geven van momenten waarop je de impact van een goede relatie met een leerling hebt gezien?
Hoofdvraag (slot): Wat maakt het dat je voor het basisonderwijs gekozen hebt?
Subvragen: Waarom zouden wij voor het basisonderwijs moeten kiezen?
Wat is het advies dat je wenste te krijgen toen je net begon met lesgeven?
Wat heb je gedaan om te staan waar je nu staat? Welke doelen heb je daarvoor gesteld?
- Samenvatting van de resultaten;

-
Reflectie op de uitvoering van de interviews en de
opgehaalde informatie;
Tijdens het ontwerpen van de leidraad ervoer ik uitdagingen, voornamelijk vanwege de overvloed aan onderwerpen waarover ik meer wilde weten. Geconfronteerd met mijn beperkte kennis over het basisonderwijs, verzamelde ik vooraf veel informatie om tekortkomingen op te vullen. De oranje gemarkeerde punten in mijn document vertegenwoordigen mijn prioriteiten, aangezien ik niet in staat was alle aspecten te behandelen. Het geheel zou anders te complex zijn geworden.
In dit proces wilde ik specifieke vragen stellen over de gemarkeerde punten. Ondanks mijn voorbereiding heeft Niels zelf een leidraad opgesteld zonder overleg. De oorspronkelijke afspraak was dat ik de leidraad zou samenstellen en hij de vragen zou stellen tijdens het interview. Helaas werd dit miscommunicatie, waardoor ik niet het maximale uit mijn stage heb kunnen halen zoals ik had gehoopt. Hieronder deel ik mijn opgezette bestand.
De verzamelde informatie heeft mijn verwachtingen niet volledig ingelost. Dit was deels afhankelijk van de situatie en de mate waarin onze stagecoach openstond voor de gestelde vragen. Naar mijn idee waren de antwoorden beknopt en ontbrak het aan diepgang. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik veel waardevolle informatie ben misgelopen en dat mijn stage meer had kunnen opleveren.
Niettemin ben ik optimistisch over het komende halfjaar, waarin we stage zullen lopen in het basisonderwijs. Ik streef naar een proactieve houding en heb de intentie om veel informatie te verzamelen, waardoor ik hoop meer uit deze stageperiode te halen.
Speciaal onderwijs
- Leidraad van het interview;
- Samenvatting van de resultaten;
Hoofdvraag: Wat is je achtergrond in het speciaal onderwijs?
Subvraag: Welke ervaringen hebben je voorbereid op deze rol?
Hoofdvraag: Wat trekt je aan in het werken met leerlingen met speciale behoeftes?
Subvraag: Kun je een specifieke ervaring noemen die je gemotiveerd heeft?
Hoofdvraag: Hoe benader je gedragsproblemen vooral bij leerlingen met speciale behoeften?
Subvragen: Wat doe je als het escaleert en je staat alleen in de klas?
Zijn daar ook bepaalde regels voor?
Kun je een specifieke situatie beschrijven waarin je succesvol gedragsmanagement hebt toegepast?
Hoofdvraag (slot): Wat heb je gedaan om te staan waar je nu staat?
Subvraag: Wat is jouw doel voor het lesgeven in het speciaal onderwijs?

Het opstellen van de leidraad voor dit interview verliep soepeler dan bij het mbo, waarin ik mijn prioriteiten scherp heb gesteld en leerpunten heb geïdentificeerd. Het afnemen van het interview verliep succesvol, en ik ben zeer tevreden met de behaalde resultaten. Loes, mijn stagecoach, was een waardevolle gesprekspartner, die eerlijke en nuchtere antwoorden gaf met diepgang waar ik veel van heb geleerd.
Bij het uitwerken van het interview heb ik veel informatie verzameld. Het was een uitdaging om deze te filteren en het meest relevante eruit te halen. Uiteindelijk ben ik tevreden met het opzetje dat ik heb gemaakt.
Hieronder heb ik mijn schets van de leidraad waar ik later nog kleine aanpassingen aan gemaakt heb.
Voortgezet onderwijs
- Leidraad van het interview;
- Samenvatting van de resultaten;
Hoofdvraag: Welke strategieën gebruik je om een duidelijke structuur te bieden tijdens je les?
Subvragen: Welke tips kun je ons meegeven wanneer het gaat om een vaste structuur te creëeren in een klas?
Kan je een positieve en negatieve ervaring delen met betrekking tot structuur bieden?
Hoofdvraag: Hoe maak je de gymles uitdagend voor de leerlingen?
Subvragen: Hoe anticipeer je op de prestatie van de leerlingen tijdens je les?
Hoe ga je om met leerlingen die ongemotiveerd zijn?
Hoofdvraag: Waarom heb je voor het voortgezet onderwijs gekozen?
Subvragen: Wat heb je gedaan om te staan waar je nu staat? Welke doelen heb je daarvoor gesteld?
Welk advies wenste je te krijgen toen je net begon met lesgeven?

- Reflectie op de uitvoering van de interviews en de opgehaalde informatie;
Tijdens dit interview heb ik Niels de voorbereiding laten doen om wat meer evenwicht te krijgen qua taakverdeling. Ik ben zeer tevreden met de behaalde resultaten, aangezien Richard uitgebreide antwoorden gaf op de gestelde vragen. Ik had gehoopt op meer inzicht in Richard's gevoel tijdens het lesgeven, maar helaas is dit niet uitgebreid besproken. Ik merk dat ik de doelgroep van het voortgezet onderwijs bijzonder interessant vind en dat ik hier graag meer mee wil doen in de toekomst. Niels heeft het interview uitgeschreven, waarna ik het uiteindelijk naar mijn eigen stijl heb aangepast.
Conclusie
Al met al kan ik zeggen dat ik veel geleerd heb van de uitdagingen en leerpunten die zich voordeden bij het ontwerpen en uitvoeren van de leidraden en interviews. Ondanks enkele miscommunicaties en beperkte diepgang in de verkregen informatie, blijf ik optimistisch over mijn toekomstige stage in het basisonderwijs. Ik ben vastberaden om proactief informatie te verzamelen en meer diepgang te verkrijgen om zo het maximale uit mijn stage-ervaring te halen.